Billig Markedsføring på nettet


Vil du høre en hemmelighed?


Så vil jeg fortælle dig, hvordan du kan

Kort sagt: hvordan du får så effektiv og billig markedsføring på nettet som muligt.

Sådan tjener du flere penge.

Hvis du vil tjene flere penge på din hjemmeside, er der 2 vigtige parametre at forbedre:

1. antal besøgende på hjemmesiden (B)
2. konverteringsrate (K) (konvertering = procentdel af besøgende som køber)

I al sin enkelthed gælder at Omsætning = B x K

Så enkelt er det! Hvis du får dobbelt så mange kunder i butikken og bevarer konverteringsraten, så fordobler du omsætningen. Hvis du fordobler både konverteringen og antallet af besøgende, firedobler du din omsætning!

Forøg konverteringsraten!

Anskaffelse af hver ny kunde koster penge. Har din hjemmeside en dårlig konvertering, bliver udgiften pr. kunde høj og fortjenesten tilsvarende lav. Øges konverteringen, ændrer dette billede sig naturligvis.

Konverteringen kan bl.a. øges ved at
- ændre på farver, placeringer el. tekster
- inddele hjemmesiden i flere undersider, som er målrettet bestemte varegrupper eller ydelser. Mere om dette længere nede.

Hvis din hjemmeside har en høj konvertering, har du et rigtig godt udgangspunkt. Det betyder, at det er de rigtige besøgende, du får ind på siden, at de finder, hvad de søger. Det betyder som regel også, at du har en høj fortjeneste pr. kunde. Udfordringen bliver nu at få flere besøgende.

Forøg besøgstallet vha. Google AdWords!

At få flere besøgende på siden kan være omkostningskrævende, men behøver ikke nødvendigvis være det. Det afhænger meget af konkurrencen, samt hvilken type forretning du har. Med Google AdWords (reklameannoncer ved Google-søgninger) betaler du et beløb, hver gang nogen klikker på din annonce og bliver sendt ind på din hjemmeside. Det er en ekstremt effektiv måde at komme i kontakt med potentielle kunder på, da det er en langt mere målrettet form for annoncering end f.eks. avisannoncer. Med en korrekt opsat Google AdWords-kampagne og en fornuftigt opbygget hjemmeside kan man holde omkostningerne pr. klik nede og opnå en høj konverteringsprocent.

Forøg besøgstallet vha. Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering (SEO) går kort fortalt ud på at få hjemmesiden til at opnå høje placeringer på Googles almindelige søgeresultater, når man indtaster relevante søgeord. Dette medfører ”gratis” trafik på din hjemmeside, når folk klikker sig ind via Google. ”On site” SEO er det, der kan gøres direkte på din side. ”Off site” SEO går primært ud på, at man laver ”link building”, hvilket betyder, at man får andre hjemmesider til at linke til sin hjemmeside. I mange tilfælde vil det være rigeligt at lave en god ”on site” optimering, men det afhænger meget af konkurrencen samt hjemmesidens kompleksitet.

SEO eller AdWords?

SEO koster noget at få lavet, medmindre du selv kan gøre det. Til gengæld er de besøg, du opnår, gratis. I en Google AdWords kampagne betaler du for hvert klik.

Da det ofte varer et stykke tid, inden effekten af søgemaskineoptimering viser sig, vil det ofte være en god ide at køre en AdWords kampagne indledningsvis, indtil søgemaskineoptimeringen begynder at virke. Derefter vil man typisk neddrosle AdWords kampagnen, som man dog fortsætter med, fordi man ofte rammer bredere med AdWords end med SEO.

Overse ikke betydningen af teksterne!

Forretningsdrivende blinker ikke med øjnene, inden de skriver store checks ud til søgemaskineoptimering, web-designere, Google AdWords osv. Folk betaler gerne 10.000, 50.000, ja millioner på dette, men når en dygtig tekstforfatter forlanger 1000,- i timen, så får vi ticks, og pungen glider længere og længere ned i lommen. Det er en stor fejl!

Det er teksten, der sælger varen!
Jeg gentager: Det er teksten, der sælger varen! Det er ikke den flotte grafik el. de lækre features på din hjemmeside. Det er teksten, der er den altafgørende faktor, når de besøgende skal overbevises om, at det er dig, de skal handle hos. Overvej derfor, om ikke det ville være en god investering at få en professionel til at skrive teksterne – vel at mærke en professionel, som er vant til at skrive på nettet. Der er nemlig himmelvid forskel på den måde, man formulerer sig offline og online! Alternativt: brug meget længere tid på at skrive teksterne, end du allerede gør! Det betaler sig!

Valg af søgeord - Vælg de rigtige - Gæt aldrig!

Med søgeord menes der, de ord du ønsker at blive fundet på, når kunderne søger på Google. Ofte er der langt mellem de ord, man forestiller sig, kunderne benytter, til dem de rent faktisk benytter i praksis. Det er derfor essentielt, at du laver en grundig søgeords-research - gerne allerede i startfasen af opbygning af hjemmesiden.

Sats aldrig på bestemte søgeord ud fra gæt!
Teksterne på hjemmesiden, søgemaskineoptimering og AdWords kampagner bør alt sammen bero på, hvad kunderne i praksis søger efter – aldrig på gæt, for man gætter ofte forkert. Gætter du, spilder du ganske enkelt din tid og dine penge.

Søgeords-research

Et fantastisk værktøj til denne research er Google AdWords. Grunden til dette er, at man kan trække en fantastisk mængde meget værdifuld data ud af sin AdWords-konto:
En bonus-effekt af dette er, at du sandsynligvis får kunder pga. alle dem, der kommer ind på din side via AdWords-kampagnen, mens du laver søgeords-research.

Byg din hjemmeside op omkring de relevante søgeord

Når du har fået et overblik over de relevante søgeord, kan det være nødvendigt på hjemmesiden at lave forskellige landingssider (de sider kunderne lander på, når de har klikket på en AdWords annonce eller et søgeresultat på Google), inddelt efter forskellige nøglesøgeord. Det skyldes to ting:

Du får Google til at elske dig.

Tak fordi du fulgte med så langt! Nu kommer så pointen. Hvis du har fulgt ovenstående anvisninger, så får du en bonus! Hvis du har gjort din søgeords-research ordentligt, og hvis du har lavet relevante landingssider og skrevet gode, relevante tekster, så er du allerede godt på vej til at få Google til at elske dig! Med andre ord har du nu allerede har gjort en meget vigtig del af søgemaskineoptimeringen af din hjemmeside. Ofte vil det herfra være nok at foretage nogle ganske få tekniske indgreb på din hjemmeside. Hvis der er hård konkurrence indenfor din branche, vil det dog ofte være nødvendigt at gøre mere.

De besøgende bliver glade og køber af dig.

Kunderne bliver også glade, når de kommer ind på din hjemmeside, for de finder svar på det, de leder efter. Der er derfor stor sandsynlighed for, at de vil handle med dig. Du får med andre ord en høj konvertering = større indtjening.

Du sparer penge på Google AdWords.

Samtidig kan jeg glæde dig med, at hvis du nu sætter en Google AdWords kampagne op, så vil du ofte opnå en klikpris, som ligger langt under dine konkurrenter, som ikke har gjort det samme som dig. Det skyldes, at Google belønner annoncører, som giver brugerne det, de leder efter, dvs. hvor der er sammenhæng mellem søgeord, annoncetekst og landingsside.

Du får flere kunder end konkurrenterne.

Når klikprisen falder, sparer du penge, men det betyder også, at der vil være nogle søgeord, som du kan tjene penge på, men som vil være for dyre for dine konkurrenter. Dermed kan du snuppe en kundegruppe, som dine konkurrenter aldrig får fingrene i.

Opsummering.

Du skal se på helheden og gøre et grundigt forarbejde. Find ud af, hvad der er din kerneydelse, hvilke varer eller hvilke ydelser du kan tjene flest penge på. Lav herefter en grundig søgeord-research. Brug Google AdWords til dette. Sørg for, at din hjemmeside konverterer godt nok på de relevante søgeord, bl.a. ved hjælp af en fornuftig opbygning af hjemmesiden. Få skrevet nogle gode tekster. Hyr evt. en professionel til dette, eller vær omhyggelig, hvis du skriver teksterne selv. Brug først herefter penge på ekstern søgemaskineoptimering.

Advarsel!

Jeg vil gerne afslutningsvis advare dig mod nogle af de fælder, jeg selv faldt i som iværksætter. Mange SEO-firmaer og AdWords-firmaer står på spring for at narre penge fra iværksættere og små erhvervsdrivende. Det er lidt ligesom annonce-hajerne. Ofte foregår det via smarte telefonsælgere, som lover dig guld og grønne skove, og som udnytter din uvidenhed til at få fingrene dybt ned i din pengepung.

Det skal lige tilføjes, at det naturligvis ikke er alle SEO- og AdWords-firmaer, der er så useriøse. Der findes mange dygtige og seriøse firmaer, men disse har ofte ikke behov for telefonsælgere!

Pas på useriøse SEO- og AdWords-firmaer!

Jeg vil gerne give et par eksempler fra den virkelige verden:

Hvis et SEO-firma påstår, at det mest effektive er at lave såkaldt link-building (at lægge links ud på andre hjemmesider til din hjemmeside), og at det ikke er nødvendigt at ændre noget på din side, så er det sandsynligvis fup, eller i bedste fald inkompetent, medmindre din hjemmeside rent faktisk er top-tunet til Google, fordi du eller din web-master har lavet siden rigtigt. Hvis sælgeren heller ikke taler om søgeords-research, så bør de røde lamper begynde at blinke.

Noget tilsvarende gælder for AdWords-firmaer, som ringer og tilbyder at sætte en AdWords-kampagne op for dig. Typisk tilbyder de et antal klik for en bestemt pris, f.eks. 1.000 klik for kr. 5.000. Som regel er det værdiløse klik, fordi søgeordene ikke er målrettet dine kunder. Og igen: hvis ikke der laves research, så er det værdiløst.

Tillykke! Nu er du næsten færdig med teksten.

En stor del af den viden, jeg idag sidder inde med, bunder i bitter erfaring og dumme fejl. Havde jeg, dengang jeg startede, haft den samme viden som idag eller fået den rigtige rådgivning, så ville jeg i løbet af de første par år have sparet en formue og en masse tid. Og desuden ville mit første firma sandsynligvis være nået dertil, hvor det er idag 3-4 år tidligere.

Mit ønske med
SEO START er at hjælpe dig godt igang, så du ikke falder i de samme huller. Jeg kan garantere dig for, at det lynhurtigt er tjent ind igen i forhold til at begå dumme fejl på grund af uvidenhed eller dårlig rådgivning!

Tak for at du læste med!

Jeg håber, at du fik noget ud af ovenstående, og at det kan være en inspiration for dig til at komme igang eller komme videre med din hjemmeside. Ønsker du hjælp til dette, så kontakt SEO START. Du er meget velkommen til at kontakte mig på telefon el. mail. Det er helt uforpligtende!

send e-mail
eller ring på tlf. 41 61 68 37